субота, 25 квітня 2015 р.
Невропатія у дітей-Дитячі хвороби
Автор: Administrator 15.09.2012 14: 00Невропатія у дітей На консультацію привели шестирічного хлопчика, у якого перед засинанням пересмикувались м'язи обличчя. У дитини був також поганий апетит, він не переносив спеку і духоту, часто покривався плямами, був украй чутливий до зміни погоди. У грудному віці у хлопчика безпричинно виникала блювота, тому хірурги запідозрили наявність у нього вродженої вади шлунка і рекомендували зробити операцію. У ранньому дитинстві хлопчик страждав вираженим діатезом. При опитуванні батьків дитини з'ясувалося, що у багатьох членів сім'ї по чоловічій лінії в роду його матері були такі ж явища, які до 8-10 років зазвичай проходили, хоча і пізніше у них відзначалася підвищена чутливість до температурних коливань, поганий апетит і розлад сну. Був поставлений діагноз: невропатія. Дитині призначили лікування, батькам дали поради щодо її виховання. Через 3 роки при обстеженні хлопчика у нього вже не виявлялися вищеописані розлади. Проблемою невропатії займаються педіатрія, неврологія, фізіологія, психіатрія. На кожному етапі вивчення цієї патології в поняття невропатії вкладалося різний зміст. Дослідницька думка йшла від нечіткого, розпливчастого розуміння до більш вузького, конкретного. В даний час до типових проявів невропатії відносять розлади добового ритму сну, харчування та інших фізіологічних відправлень, безпричинні коливання температури тіла, схильність до діатезу, блювоті, шкірних висипань, сіпанню м'язів і т. Д. Класик радянської дитячої психіатрії Г. Є. Сухарєва ( 1891 -1981) виділяла два основних варіанти невропатії - астенічний і збудливий. Грудні діти з першим варіантом невропатії тихі, мляві, зі зниженим життєвим тонусом, у них погано розвинені деякі інстинкти і рефлекси (наприклад, будучи голодними, можуть не просити їжі, годинами мовчки лежати на мокрих пелюшках, іноді не спати цілодобово і т. Д. ). Такі діти звертають на себе увагу якимось особливим занепокоєнням. Діти з збудливим варіантом невропатії, навпаки, крикливі, примхливі, шумні, можуть годинами кричати (особливо вночі), у них різко переважають процеси збудження. Іноді я зустрічаю на вулиці одного з моїх колишніх пацієнтів і миттєво переношуся в той далекий час, коли мені доводилося його лікувати. З раннього дитинства у хлопчика були властивості, які, як тепер читач знає, відносяться до збудливому варіанту невропатії. Ріс він вкрай примхливим. У дворічному віці чогось йому захотілося, але мати не виконала вимогу сина: він впав, забився в смикання, крику, посинів, став задихатися. Мати викликала мене. Поки я добирався до будинку пацієнта, цей стан у нього припинилося. Потім воно багато разів відновлювалася після незадоволення його прохань, капризів. Подібні стани, часто виникають на тлі невропатії, називаються афект-респіраторні нападами. Вони з часом проходять самі по собі, але характер людини стає все більш нестерпним. Якщо ж лікувати хворого, то афект-респіраторні напади пройдуть, і характер не постраждає. Як лікувати - на це питання в кожному конкретному випадку дасть відповідь лікуючий лікар: єдиної відповіді тут не буває. Слід пам'ятати, що афект-респіраторні напади - не таке вже нешкідливе розлад. Про те, що під час такого нападу хворі вмирали, я не чув, але цілком допускаю, що таке можливо. Зараз підлітку 14 років, йому і в голову не приходить, як часто і сильно хвилювалися з приводу його здоров'я близькі, коли він був зовсім маленький. А причиною була невропатія, що сприяла афект-респіраторні напади. Хто бачив ці напади, не забуде їх ніколи. Особливо лякаються матері, і це природно. Але незважаючи на це, саме матерям, які найчастіше бувають з дітьми, в даний момент потрібно взяти себе в руки і швидко ввести дитині заспокійливі препарати, дати нашатирний спирт, побризкати його холодною водою, взяти на руки ... В XIX в. синонімом невропатії вважали дитячу нервовість, але це невірно. Нервовість - це не стільки клінічне, скільки літературне поняття, що не диференційоване, що вимагає в кожному випадку конкретизації. Нервовість завжди несе на собі істотний відбиток тієї хвороби, симптомом якої є. Невропатія - самостійне порушення стану організму, для якого типова специфічна нервовість. Таким чином, у всіх невропатії визначається дитяча нервовість, але не у всіх нервових дітей є невропатія. Раніше невропатію вважали «привілеєм» дітей аристократів і артистів; Зараз, зрозуміло, ніхто так не думає. Ми виділяємо два основних типи невропатических розладів. Невропатія конституційного походження, обумовлена ??спадковими особливостями дитини, виявляється з раннього дитинства і з роками сама по собі проходить. Однак ступінь і темп її зникнення різні. Невропатоподобние порушення, лише зовні схожі на справжню невропатію, найчастіше пов'язані з органічним ушкодженням центральної нервової системи. Невропатія - негруба аномалія, яка з роками повністю зникає. Але вона сприяє виникненню інших порушень - в цьому її основна шкода. Дітей-невропатії лікують педіатри, невропатологи і психіатри - залежно від того, до якого лікаря звернулися батьки. Лікування спрямоване на заспокоєння і зміцнення нервової системи. При цьому призначають препарати брому, валеріани, ліки общеуспокаівающего дії. Рекомендуються також препарати, що знижують м'язову збудливість (у тому числі кальцію хлорид). Необхідно нормалізувати добовий режим. Велику користь приносять водні процедури і раціональне харчування. При лікуванні невропатії батьки і лікарі повинні запастися терпінням. У більшості дітей ознаки невропатії безслідно зникають і без жодного втручання медиків. У майбутньому невропатія у них може дати про себе знати, вплітаючись в картину вже інших психоневрологічних аномалій. Якщо дитина невропатія, то у нього підвищена вірогідність психоневрологічних розладів, тому до такого дитині слід ставитися особливо уважно. У дівчинки до п'ятирічного віку відзначалася невропатія астенічного типу. Потім вона пройшла. Здавалося, все обійшлося. Однак, коли дівчинку стали посилено готувати до школи, забувши про почуття міри, у неї проявилися більш серйозні розлади (у тому числі і блювота вранці), в походженні яких значну роль зіграла перенесена в минулому невропатія. Ясно, що невротична блювота не була наслідком давно минулої невропатії, вона виникла через психогенних переживань, але проходила по «второваним», звичному шляху. А поштовхом до цього стали неправильні виховні заходи. На другий день навчання в першому класі у дівчинки виникла блювота вранці. Цей стан у неї длілосьв протягом 2 років. Прокидалася в нормальному самопочутті, але при думці, що треба йти в школу, у неї виникала блювота. Дівчинка насилу снідала, а найчастіше нічого не їла. Коли не треба було йти в школу, блювоти не було. Мати привела дівчинку на консультацію і просила «гіпнозом ліквідувати блювоту». Але завдання психіатра - спочатку з'ясувати причину стану дитини. Адже не можна лікувати, не поінформувавши точно діагноз. Лікар не повинен йти на поводу у батьків. Він сам вибирає тактику лікування, грунтуючись на показаннях. Які ж внутрішні механізми появи ранкової блювоти у пацієнтки? Дівчинку обстежувало безліч педіатрів, і вони не знаходили у неї ніяких відхилень. Значить, блювота пов'язана не з органічним ураженням травного каналу або головного мозку, а з причинами, що відносяться до компетенції дитячого психіатра. Крім того що у дівчинки до 4-5 років були невропатическая блювота, діатез, розлад сну, вона з раннього дитинства відрізнялася надмірною вразливістю, тривожністю, підозрілістю. Правда, такі риси характеру були й у матері, але у неї вони не досягали помітної ступеня. Дівчинка швидко втомлювалася, легко втомлювалася від помірних занять. У 6 років пішла в підготовчий клас. Вчителька, яка з нею займалася, прив'язалася до дівчинки, і та, в свою чергу, її дуже полюбила. Коли на першому ж уроці в першому класі вчителька оголосила, що вона передає клас іншої вчительки, наша майбутня пацієнтка, що відрізнялася «консерватизмом» (вже якщо причепиться до когось, довго його не забуде), сприйняла цю звістку як катастрофу: їй перехотілося ходити в школу і вчитися в іншого педагога. На наступний день, коли треба було збиратися в школу, у дівчинки відкрилася блювота Потім блювота зафіксувалася по типу умовного рефлексу; з неї починався будь-який день, коли дівчинка збиралася до школи. Навчалася пацієнтка добре, але не тому, що була кмітлива або дуже здатна, а головним чином завдяки старанності, сумлінності. Довго сиділа за приготуванням уроків, по багато разів перевіряла, чи правильно виконані завдання. У класі її не дуже любили, так як вона була болісно справедлива, всім робила зауваження, дуже легко ображалася, була надмірно чутливою до чужої грубості і різкості. «Ніхто не міг заздалегідь знати, що образить її, а що ні», - стверджувала мати пацієнтки. Але найбільше розчарувало батьків схильність дівчинки до сумнівів. Та буквально переводила всіх, вимагаючи підтвердження правильності своїх і чужих слів і вчинків. «Ти впевнена, що так правильно?» - Без кінця зверталася дочку до матері. До дітей тягнулася, але воліла грати з молодшими - ті її більше слухалися, ніж ровесники. Мати бачила причину хворобливого стану дочки в тому, що свого часу занадто рішуче вселяла їй борг вчитися добре, любити педагогів, не здійснювати поганих вчинків. Дівчинка завзято виконувала все, що вселяли їй батьки. У другому класі батьки зрозуміли свою помилку, стали обережно натякати дочки, що нема чого бути такою прямолінійною, занадто обов'язковою, але було вже пізно: всі ці гідні риси у дівчинки були надмірні, вони створили у неї душевну дисгармонію. Була діагностована невротична блювота, характерна для тривожно-недовірливої ??особистості. Призначено тривалий комплексне лікування, що включало прийом ліків, самонавіювання і головне - виховні заходи. З часом блювота припинилася, а тривожно-недовірливі риси характеру хоча і зменшилися, але все-таки в 9 років (через 2 роки) ще зберігалися. Ні, не таке вже нешкідливе розлад - невропатія. Його треба активно усувати, фізично і духовно загартовуючи дитини.
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар